Sök:

Sökresultat:

46 Uppsatser om Kontemporär keramik - Sida 1 av 4

Den prekÀra konsthantverkaren

Den prekÀra konsthantverkarenPrekariatet, en framvÀxande ny klass som utmejslar konturerna av en social grupp. HÀr sammanförs individer under samma paraply, trots att de har helt olika utbildningar, eller ingen utbildning alls eller liknande sociala och ekonomiska förhÄllanden, sÄ delar de samma politiska verklighet. De som befinner sig i tillvaron upplever att den Àr provisorisk och de lider av kronisk otrygghet.Ordet ?prekÀr? betyder ?mycket bekymmersam?. Den nya samhÀllsklass som kallas ?prekariatet? har det just bekymmersamt.Syftet med mitt projekt Àr att anvÀnda material, en arbetsplatskultur och processer inom bemanningsbranschen och integrera dem med min konsthantverksprocess för att skapa en visuell berÀttelse om en klassposition..

FÀst vid keramik : En experimentell undersökning av lipidrester i keramik, med GC-MS-metod, efter nedbrytningsförsök

Thisis an experimental study of lipid residues within the field of laboratoryarcheology. Pottery was made in a time like manner and used to cook grain and Icelandmoss and exposed to an organized biodegradation experiment inside an incubatorfor later analyzes with the GC-MS-method. Tests were also taken from pottery,grain and Iceland moss that had not been exposed for a biodegrading attempt.The grain is a domesticated cereal and the Icelandic moss fungi-alga mix. Thetest results showed mostly saturated fatty acids, sterols and monoacylglycerolsof saturated fatty acids. Within the laboratory archeology, ergosterol has beensuggested as a possible biomarker for yeast and alcohol fermentation.

Blood on my lips

Keramik, foto. Text, musik. Hur kan dessa element sammanföras? Denna process, bÄde fysisk och psykisk, har varit en bearbetning utav sÄvÀl materiella som immateriella material.I den musikaliska genre jag tillhör finns en mörk sida jag kÀnner ett starkt slÀktskap till. Detta mörker finns alltid i min skugga men stundom blir svÀrtan dÀri djupare.

Albys skĂ€rvor : Lipid- och morfologisk analys av tidigneolitisk keramik frĂ„n Öland

In this essay, Neolithic potsherds from Alby, Öland has been examined. The purpose was to investigate the connection between the lipid residues and the vessel shapes and ornament. To solve the attempt lipid and morphological analyses were executed. The lipid analysis revealed traces of different food residues and the morphological method showed various shapes and decors. The result indicates that the Alby ceramics has been used for cooking/storage of different fish and meat dishes, as well as vegetables and that the vegetables doesn?t derive of cereals..

Lera ett material i bildundervisningen : en komparativ studie

Detta arbete Àr gjort i syftet att synliggöra det som mÄnga lÀrare, elever och studenter jag kommit i kontakt med uttryckt: en sorts fascination över möjligheterna det erbjuder tillsammans med svÄrigheterna som följer i anvÀndandet av materialet i klassrumsmiljö. MÄnga av de bildlÀrarkollegor jag samtalat med berÀttar att de ofta anvÀnder lera i sin undervisning för 3-dimensionell gestaltning Àven om keramik inte varit en del av deras bildlÀrarutbildning. Arbetets undersökande del innehÄller tvÄ olika delar: del ett dÀr undersökningen sammanstÀller nÄgra elevers uttryckta tankar om sin erfarenhet av lera som skapande material och keramik och del tvÄ dÀr Äsikter uttryckta av bildlÀrare om materialet lera och deras syn pÄ hur det bidrar till lÀrandet i skapande processer. I resultatet finns en jÀmförelse mellan lÀrares och elevers Äsikter.  Resultatet visar att det finns stora fördelar med lera som material som uttrycks av bÄde lÀrare och elever men Àven en del nackdelar. Fördelarna handlar om att materialet inte har nÄgra begrÀnsningar i formandet dÄ det inte har nÄgon given struktur.

Kinetisk Keramik

Do ceramics have to be static? This was the question that spurred me into this work, and what kept me working on to achieve the possibility of motion in my ceramic objects. By combining the knowledge gained through my former education as an avionics technician with my interest in the ancient ceramic craft, I strive to create kinetic ceramic handicraft suitable for interaction with an audience.By a series of different phases I slowly go from understanding what kind of motion I want my objects to have, to actually realizing this motion in three-dimensional objects. Through the use of simple models made from corrugated fiberboard followed by more advanced plaster models, combined with different complementary materials such as bicycle inner-tubing and recycled aluminium cans among many others, I, through a vast series of testing, slowly build up a knowledge base later applied to the ceramic objects.The result is for me a success; I have found a way for me to combine ceramics with mechanics. Through this I have created kinetic ceramic handicraft intended for interaction with an audience..

Keramikens möjligheter i skolan : lÀrarens möjligheter att anvÀnda lera i bildundervisningen.

I denna studie har jag undersökt hur keramiken kan vara en del av bildÀmnets undervisning. Syftet Àr att undersöka hur lÀrare i dagens skolor anvÀnder sig av lera som material i undervisningen i Àmnet bild, samt att fÄ en djupare förstÄelse kring hur man kan nyttja de keramiska teknikerna för grundskolans senare Ärskurser och i den frivilliga skolformen. Genom att anvÀnda kvalitativa enkÀter, egna experiment och litteratur visar jag hur ett antal lÀrare och lÀrarstuderande ser pÄ anvÀndandet av keramik i bildÀmnet. Jag presenterar ocksÄ fyra olika tekniker, tumning, kavling, ringling och drejning. UtifrÄn detta skapas en lÀrarhandledning och ett lÀromedel som tar upp de olika teknikerna och sÀtt att handskas med keramiken i undervisningen.

SkÀrvor i bÄde vÄtt och torrt : En detaljundersökning av ett provschakts keramik vid Ajvidelokalens vÀstra strand

This thesis has had its focus on ceramic shards found in a trench by the late neolithic western shore of the Ajvide site. The purpose of the thesis is to investigate if there are changes in the pottery between the test trench and the ceramics found by the graves, known as the main site. The author has compared the ornaments from the test trench with an ornament schedule made from over 50 000 shards from the assumed main site. Not only changes regarding ornaments has been noticed but also new techniques and raw material. The author has also implemented two 14C datings which backs his hypothesis that the shards from the test trench are younger than the shards that made the earlier ornament schedule.

Rapport frÄn insidan ett levande ting

Lera bÀr pÄ nÄgonting ursprungligt och universellt. Jag har velat arbeta idémÀssigt enkelt och direkt,för att möta leran pÄ det plan jag upplever den som bÀst ? med kroppen. Lerans förmÄga att mötaden mÀnskliga kroppen, ta avtryck av den och bÀra med sig spÄr av aktivitet har hÄllits som viktigtsamtidigt som jag förhÄllit mig till den starkaste keramiska traditionen ? krukan.

Tro, mönster och kakel : vad Àr mitt girih?

Under hela min tid pÄ Konstfack har jag mer eller mindre medvetet jobbat med en slags spiritualitet. Jag har sökt en poesi i mina verk och jag har försökt nÄ nÄgon form av djupare mening i livet genom mitt konsthantverk. Traditionellt sett har det hÀr behovet av spiritualitet uppfyllts av religion men idag ser det inte ut sÄ lÀngre och jag Àr sjÀlv helt obunden avreligioner. Jag hoppas att med hjÀlp av mina verk försöka skapa en stÀmning av andlighetoch en pÄminnelse om vikten av spiritualitet i varje persons liv. Mina första intryck avandlighet i keramiken fann jag hos de gamla keramikerna Bernard Leach (Leach 1988) och Shoji Hamada (Peterson 2004).

Hans Hedberg : Ägget och Äpplet

The purpose of the essay has been to analyze and interpret Hans Hedbergs ceramic art. It deals with his education, people and places that influenced and inspired Hans Hedberg in his artistic development. For example the nature in Köpmanholmen, Höga kusten, were he grew up as a child and the fact that he started as a painter. The essay analyses mainly his symbolic sculptures the Egg and the Apple-series and links it to Surrealism and Nouveau Réalisme and how other artists has worked with the Egg and Apple-theme. .

FantasivÀrlden Jhax

I mitt kandidatarbete undersöker jag fantasi och kreativitet, varför vi skapar fantasivÀrldaroch hur vi hittar till dem - finns det portaler till fantasivÀrldarna? Jag letar efter svar ur filosofiskaperspektiv genom att lÀsa om fantasi och lek. Jag tittar nÀrmare pÄ andra konsthantverkareoch konstnÀrers fantasivÀrldar och drar kopplingar till filmers fantasivÀrldaroch sagor för att jÀmföra innehÄllen och det visuella. Om detta skriver jag i denna rapport,jag skriver Àven om hur min gestaltning har vÀxt fram, formats och utvecklats och minatankar under arbetets gÄng..

Ett kÀrleksbrev till hantverket

Where is technology heading? And how will our behaviors towards these new innovations look? This project questions the direction of ?beyond smart? products, through scenarios within our everyday life. The work is both critical and speculative. Speculative in the sense that it is speculating in how a future scenario with ?beyond smart? products would look like.

Skapande med musik och rörlig bild

Mitt kandidatarbete Àr ett undersökande och utmanande av unga kvinnors sjÀlvbild i förhÄllande till upplevda krav och förvÀntningar, samt normativa förestÀllningar om hur en kvinna ska vara. Jag vill, genom konstnÀrlig/konsthantverklig gestaltning i materialen keramik och glas, lyfta fram och bejaka det otillÄtna som ?inte fÄr finnas? och lÄta det utgöra det vackra. Att inte vara till lags, inte rÀtta sig efter vad andra tycker utan öppna upp för att skapa sina egna ideal. Att vÄga ta den plats man vill ha; högljudd eller tyst, motbjudande eller attraktiv.

NÀr mÀnniskor ser pÄ TV Àr de nÄgon annanstans : En konstnÀrlig undersökning av TV:s representationsformer i bilderböcker

Mitt kandidatarbete Àr ett undersökande och utmanande av unga kvinnors sjÀlvbild i förhÄllande till upplevda krav och förvÀntningar, samt normativa förestÀllningar om hur en kvinna ska vara. Jag vill, genom konstnÀrlig/konsthantverklig gestaltning i materialen keramik och glas, lyfta fram och bejaka det otillÄtna som ?inte fÄr finnas? och lÄta det utgöra det vackra. Att inte vara till lags, inte rÀtta sig efter vad andra tycker utan öppna upp för att skapa sina egna ideal. Att vÄga ta den plats man vill ha; högljudd eller tyst, motbjudande eller attraktiv.

1 NĂ€sta sida ->